Nieuw-Zeeland 2015

Zaterdag 28 februari 2015 - Doubtful Sound

Vandaag een heel mooie excursie op het programma.

Om 7 uur worden we opgehaald door een supergoedgeluimde buschauffeuse die, zoals we later vernemen, ook de co-kapitein van onze boot wordt die ons naar Doubtful Sound zal brengen.

Doubtful Sound is de diepste fjord in het Fiordland National Park en een zeer gewaardeerde toeristische bestemming.

Ze is misschien iets minder bekend dan de Milford Sound, maar dat is te wijten aan de moeilijker bereikbaarheid. De Doubtful Sound bereik je eerst per boot over het Manapourimeer, dan een bustocht van drie kwartier over de Wilmot Pass tot het meest oostelijke punt van de Sound en dan terug de boot op. Wat je dan te zien krijgt zijn spectaculaire natuurbeelden. Hoge bergwanden rijzen omhoog uit het water, je ogen weten niet waar eerst kijken en je fototoestel blijft maar klikken. Nogmaals mijn excuses als ik jullie door misschien tien maal dezelfde foto's laat klikken. Voor mij zijn ze allemaal anders. En ik heb het vroeger al gezegd, die wolken hier geven aan iedere foto een andere dimensie. Ik krijg er geen genoeg van. De Doubtful Sound mondt uit (nu niet echt uitmonden, want het is in feite geen rivier, maar een door erosie gevormde inham in het land) in de Tasman Sea. Op de rotsen daar in het water bevindt zich een grote zeehondenkolonie die zelfs niet meer opkijken als wij daar aankomen en als gek beginnen te fotograferen. Verder dan dit gaat onze boot niet. rechtsomkeer en nog eens terug die spectaculaire tocht overgedaan. En wat vooral speciaal is, normaal gezien heb je hier 90 % kans dat het regent. Wij hadden een stralende dag zodat we zelfs op het bovendek van onze boot konden genieten van het uitzicht.
In dit gebied, zo vertelde onze gids ons, kan per jaar zo'n 9 meter regen vallen, jawel, 9 meter. Hebben wij toch weeral geluk gehad.

Frans Ferdinant

Ik hoop die foto's ooit eens te mogen zien? Heb ondertussen op uw paard gelet, geholpen en het goed verzorgd.