Nieuw-Zeeland 2015

Woensdag 25 februari 2015 - Van Fox Glacier naar Queenstown

Eerst en vooral, gelukkige verjaardag Jade !

Vandaag wordt een lange reisdag. We moeten zo’n 300 km rijden van Fox Glacier naar Queenstown. In kilometers is dat natuurlijk niet zo veel, maar je moet weten dat de weg een groot deel door bergen moet. En dan gaat het natuurlijk ietsje trager.

Vanuit Fox Glacier gaan we eerst een kijkje nemen naar Lake Matheson. Bij helder én windstil weer, weerspiegelen Mount Cook en Mount Tasman zich in het meer. Dit levert soms heel mooie foto’s op.

Dan beginnen we aan onze tocht naar Queenstown. Om van het noorden Queenstown te bereiken kom je langs besneeuwde bergen, groene regenwouden, dorre grasvlaktes, diepe groenblauwe gletjsermeren, kortom, een streek van groot natuurschoon alweer.

Je passeert ook de streek van de goudzoekers, net voor Queenstown. Het verleden van de goudmijnperiode (rond 1860) leeft er nog steeds voort in de kleine barakken in afgelegen streken langs de rivieren. Getuige daarvan is ook het goudmijnstadje Arrowtown. Maar daar heb ik het vrijdag over want dan brengen we daar een bezoekje aan.

Queenstown is vooral bekend als de stad waar je moet zijn voor adrenaline-opwekkende sporten die in en rond de stad kunnen worden beoefend. Jetboating, bunjeejumpen, parapente, skydiven, skiën op afgelegen plaatsen, mountainbiken, enz … Het is ook één van de belangrijkste vakantiebestemmingen in Nieuw-Zeeland voor buitenlanders maar ook voor Nieuwzeelanders.

Het bunjeejumpen is beroemd geworden door de Nieuwzeelander A.J. Hackett, die in 1986 van de Eiffeltoren sprong, met een elastiek rondom zijn enkels. Deze man heeft inmiddels een fortuin vergaard door een patent te nemen op het bunjeespringen en ruim 3 miljoen mensen hebben al eens een sprong gewaagd. Waaronder ik twee jaar geleden. Dat was vanop de Kawarau-bridge bij Queenstown, de eerste en originele brug in Nieuw-Zeeland van waarop bunjeejumps gedaan worden. Als alles blijft zoals het is en ik mij niet meer bedenk, zal ik vrijdag sprong nummer 2 mogen aanvinken !

Het is al tamelijk laat geworden, rond 18u, omdat we redelijk wat koffie-, plas- en fotostops gedaan hebben tussendoor. Wat verfrissen en de stad in om een restaurantje te zoeken en te eten.

Morgen staat er een speciale activiteit voor mij op het programma. Meer daarover, na morgen dus. ;-)

Vandaag terug geen internet, dus in vertraging op de blog. Veel groetjes