Nieuw-Zeeland 2015

Dinsdag 24 februari 2015 - Fox Glacier

Gelukkig maar één nachtje geslapen in het Revington’s in Greymouth. De Queen mag het hebben. Oude hotels hebben misschien hun charmes maar het heeft zijn grenzen. Dit hotel mag van mij gerust van het lijstje geschrapt worden en vervangen worden door een iets moderner. Propere lakens ja, maar een raar beestje in mijn bed, vuile vloerbedekking, toilet dat blijft doorlopen, raamkozijnen waar je met je vinger door het hout kan duwen. Ze hebben er dus echt níks aan veranderd sinds ze hier geweest is … 60 jaar geleden !

Soit, we zullen een klachtenbriefje insturen en zien wat ervan komt.

Om acht uur vertrokken uit Greymouth. Onze eerst stop is Hokitika, het aantrekkelijkste kustplaatsje van de Westkust volgens de brochures. Zoals ik jullie al eerder vertelde is er weinig te beleven aan de Westkust, mede omdat er maar weinig bewoners zijn en dus ook minder steden en dorpen. Maar Hokitika maakt daar een uitzondering op. Het stadje was rond 1866 welbekend dankzij de goudmijnen in de omgeving. Toen de goudkoorts er weggeëbt was, begon de jade-industrie welig te floreren. Jade wordt ook wel greenstone genoemd omdat het een groen gesteente is. Het wordt gedolven in rotswanden en rivierbeddingen. De maori maakten al gebruikvoorwerpen en wapens van jade. Tegenwoordig vind je in alle Nieuwzeelandse souvenirwinkels juwelen gemaakt van greenstone, ofwel jade. We kregen in Hokitika een korte uiteenzetting hoe jade gedolven en bewerkt wordt. En nadien de obligate verkoop ervan natuurlijk. Toch niet kunnen weerstaan om iets kleins mee te nemen …

Na Hokitika ging het richting Fox Glacier Village. Dit is een klein dorpje, gelegen aan de gletsjer “Fox Glacier”. Heel veel is daar niet te doen, je kan er helihikes doen bovenop de gletsjer. Je wordt dan met een helikopter gedropt op de gletsjer, samen met een gids en kan dan een tijdlang op de gletsjer wandelen. Of je kan een gewone helikoptervlucht doen boven het gebied. Voor de rest kan je wandelen of fietsen naar Lake Matheson, waar je, als het heel helder en rustig weer is, Mount Cook en Mount Tasman zich waanzinnig mooi in weerspiegelen.

Vanavond ook weer heel lekker gegeten in een plaatselijke pub. De grote porties hier zijn echt niet normaal, maar eet ik eigenlijk altijd op. Kwestie van beleefd te blijven

Morgenvroeg vertrekken we weeral naar een andere stad, naar Queenstown, de stad van de actie, buitenactiviteiten, adrenaline, … enz. Héél veel te doen en te zien daar.

Ik ga daar twee dingen doen … maar die vertel ik jullie … als ik ze gedaan heb.

Nog een prettige werkdag. Ik ga slapen nu. Daaag.