Nieuw-Zeeland 2015

Vrijdag 20 februari 2015 - WELLINGTON

Vandaag een goeie 350 km in de bus gezeten, van Napier aan de Oostkust naar Wellington aan de Zuidwestkust. Wellington is de hoofdstad van Nieuw Zeeland en is helemaal onderaan het Noordeiland gelegen. Deze stad heeft een hele mooie haven, van waaruit de ferryboten verbinding maken met het Zuideiland.

Grootste bezienswaardigheid is het Te Papa Tongarewa museum of New Zealand. Heel groot museum waar je gratis binnen mag. Je kan er zeker een hele dag spenderen. Er is bv een hele verdieping die gaat over de evolutie van de Maori’s, wanneer ze hier kwamen, hoe ze hier leefden en hoe ze nu in de maatschappij opgenomen zijn. In het Nieuwzeelandse parlement zitten tegenwoordig ook afgevaardigden van de maorigemeenschap. Het museum herbergt ook een aantal kunstschatten.

Maar de stad heeft nog veel meer te bieden. De haven is een pareltje aan de kust vind ikzelf. Zo clean en helemaal geen lelijke buurt. Integendeel, men heeft de laatste jaren geprobeerd om de buurt te verfraaiien, en dat is ze goed gelukt. Tegenwoordig is het de meest trendy plek van Wellington, met heel hippe bars, restaurantjes, veel kunst en een heel mooie wandelpromenade langs het water. De sfeer is hier heel ongedwongen en cool. Na het werk op een terrasje iets drinken met vrienden of collega’s is hier heel normaal. Nieuwzeelanders zijn heel relax en zijn niet gehaast om thuis te zijn en eten op tafel te toveren, en al zeker niet op een vrijdagavond.

Een ritje met de ouderwetse kabelbaan bracht mij, Nancy en Rihanne naar het hoogste punt van de stad. Van daaruit heb je een schitterend uitzicht over de baai met de stad, de haven en de houten huizen op de heuvels rond Wellington.

Vandaag was er ook een heel groot sportevenement in de stad. De Worldcup 2015 crickett tussen Engeland en Nieuw-Zeeland. Naar ’t schijnt waren 30.000 toeschouwers aanwezig. Nieuw-Zeeland heeft gewonnen.

Wellington is ook de woonplaats van Peter Jackson, de regisseur van de Lord of the Rings films en the Hobbits. Vele buitenopnames voor deze films vonden plaats in en rond Wellington. In de omgeving bevinden zich ook veel filmstudio’s, wat Wellington ook wel de naam “Wellywood” opleverde.

Wellington staat er ook voor bekend de stad te zijn met het meeste wind in Nieuw-Zeeland. Wel, daar heb ik vandaag niks van gemerkt. 27° C en heel aangenaam wandel- en terrasjesweer. Blijkbaar een windloze dag in Wellington.

Morgen heb ik nog een halve dag vrij, vóór onze ferry om half drie de overtocht inzet naar het Zuidereiland. Die overzet zal zo’n 3 uur duren en brengt ons naar Picton. Die halve dag zal ik besteden om de bekende winkelstraat Lambton Quay onder de loep te nemen. Ik heb nog wat dollars over … Misschien nog een handbagagekoffertje kopen, want heb al het één en ’t ander gekocht en mijn koffer wordt te zwaar …

Voor de rest is alles heel goed met mij hoor. Ik mis wel Antonio, de kids en mijn goeie vriendinnetjes, maar de vakantie is aan het korten en dan zie ik iedereen terug, mét mijn mooie reisherinneringen. Maar eerst nog wat genieten.

Reacties

Reacties

Frans Ferdinant

Iets gaan drinken na het werk doen wij hier zelden of nooit. Tenzij er iemand is, die iemand mist. Dan neem ik hem eens mee bij Roste Mon en spoelen we dat gemis een klein beetje weg. Mooi dat je iedereen wat mist, dat siert een mens. Geniet nog van je prachtige reis.

Lieven

Geniet nog maar van de prachtige natuur en het aangenaam weertje (regent hier weeral en nog altijd koud). Tot ziens bij de centrale. Groetjes, Lieven

Carine uit Letterhoutem

Je reis is fantastisch. Laat je iets weten als je nog zo'n reis wil maken. Dit is eens droomreis.

kristine

Geniet (bijna) elke morgen van je reisverhaal. De tijd begint te korten dus profiteer er maar dubbel en dik van, je verdient het. Hier alles ok. Vandaag is het weer tamelijk zonnig maar wel frisjes. Tot later grtjs van iedereen

kristien fivez

Dag Carla,

Wat een reis, zeg. Je doet mij hier watertanden van achter mijn bureau. Geniet er verder van, dan kunnen wij verder genieten van je boeiende verhalen. Groetjes

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!