Nieuw-Zeeland 2015

Donderdag 19 februari 2015 - Cape Kidnappers en Napier

Vandaag is het alweer donderdag. Wat gaat de tijd snel als je druk bezig bent hé

Wink
Voor vandaag staat er een excursie naar de Jan-van-Gentenkolonie op het programma. Die bevindt zich op Cape Kidnappers, 30 km ten zuiden van Napier. Deze vogels hebben niets gemeen met ons “Gent” maar het is gewoon een verbastering van het woord “gannet” op z’n Engels uitgesproken. Met de jaren werd dat dan in het Nederlands Jan-van-Gent. Om op deze plek te geraken, moeten we met een 4 x 4 busje over privéterrein dat in 2000 werd opgekocht door een onmetelijk rijke Amerikaan die er meteen een lodge liet bouwen (1.700 $ voor een nachtje slapen, ontbijt wel inbegrepen …) en een golfterrein aanlegde. Het busje van de excursie reed met ons gedurende 9 km heuvel op en heuvel af alsof het niets was. Dat er 4 x 4 jeeps bestonden dat wist ik, maar 4 x 4 busjes ? Gelukkig maar want af en toe had ik het wel wat benauwd toen de chauffeur ons langs steile afgronden reed, steil bergop reed en ondertussen gezapig verderbabbelde met onze begeleidster Christine. En dit allemaal op weggetjes nauwelijks breder dan ons busje en onverhard met heel veel stenen. We worden op het eind van onze tocht verwelkomd door duizenden kwelende Jan-van-Genten. Wat een schouwspel ! Heel veel lawaai en ook een minder leuk geurtje. Maar dat hoort erbij hé als je met zovelen bij mekaar zit.

Na onze uitstap naar de Jan-van-Gentenkolonie rijden we naar Napier. Zoals ik gisteren al zei is Napier een voorbeeld van art deco. Het is prachtig gelegen aan de Grote Oceaan. Ik leg kort uit hoe dit stadje evolueerde. In 1931 was er een grote aardbeving met daaropvolgend een brand die de hele stad platlegde. Niets schoot er nog van over. Een heleboel mensen vonden de dood. Maar, de inwoners van Napier wilden niet bij de pakken blijven zitten en besloten hun stad herop te bouwen. De heropbouw werd volgens aardbevingsvrije richtlijnen aangepakt en men besloot de stadvolledig herop te bouwen in art-decostijl. Heel veel pastelkleuren, mooie typische art-deco motieven en fraaie gebouwen.

Ieder jaar in februari heeft Napier een art-deco weekend. Je ziet dan oude auto’s van in de jaren ’30, mannen en vrouwen in typische klederdracht, kortom, alles draait om art-deco.

Twee jaar geleden zag ik het stadje al, vandaar dat ik besloot om hier eens iets anders te doen dan een stadswandeling. Ik heb me een fiets gehuurd en op m’n eentje heb ik de gehele kustlijn van Napier afgecruised. Ik kan jullie verzekeren dat ik genoten heb, 2,5 uurtjes gefietst in 28° C en een verkoelend briesje van over de oceaan. Meer moet dat toch niet zijn ? Ik had daarna nog een uurtje vrije tijd over en dat heb ik op het strand doorgebracht. Genieten is dat ! Mijn portie vitamine D is alvast opgeladen.

Ondertussen ben ik al op de helft van mijn reis. Wat gaat het allemaal toch snel als je geniet hé. Ik hoop dat ik erin slaag om jullie allemaal een stukje mee te laten dromen. Als jullie ooit de kans krijgen om dit land te bezoeken, doe het, het is méér dan de moeite waard. Hier vind je natuur, cultuur, bergen, strand, meren, sneeuw, zon, ….. en heel vriendelijke mensen.

Onze kliek van 20 valt ook reuzegoed mee. Nancy en ik, de enige Vlamingen in de groep tussen een bende Hollanders, zijn wel de minst luidruchtige … ;-) Morgen op weg naar Wellington, hoofdstad van Nieuw-Zeeland. Onze laatste stop op het Noordeiland.

Reacties

Reacties

Frans Ferdinant

Carla,
Boek maar twee weken in die lodge voor mij ? Geniet er nog een paar weken van. Trouwens heel mooi geschreven en vlot te lezen. Schrijven over prachtige reizen en de mensen goesting doen krijgen om direct te vertrekken, dat is jouw roeping.
Groetjes J & A Van Gent

Hubert en ivonne

je verhalen blijven ons boeien. Geniet nog verder van je vakantie

Nancy Spruyt

wij hebben spijtiggenoeg de gannets niet gezien daar we niet deze periode van het jaar ginds waren :(

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!