Nieuw-Zeeland 2015

Maandag 9 februari 2015 - Parry Kauri Park en Tawharanui Regional Park

Hej iedereen. Vandaag heb ik een supermooie dag gehad. Een daguitstap naar het Tawharanui Regional Park stond op het programma. Via een link die ik kreeg van Greta had ik die tour gevonden, georganiseerd door Habitat Tours (www.habitattours.co.nz). De tour was voorzien voor 6 personen. Pamela, de gids, kwam me ophalen aan het hotel om 9 uur. Stipt op tijd was ze er en wat bleek, er waren geen andere mensen voor vandaag. Zodoende kreeg ik zowaar een hele dag een privégids. Niet te evenaren ! Op een klein uurtje rijden van Auckland, richting noorden, stopten we eerst aan een bos waar kauribomen en andere inheemse bomen en planten te zien zijn. De kauriboom is de dikste boom in omtrek die in Nieuw Zeeland te vinden is. Hij kan tot 2000 jaar oud worden. De boom hierna is 800 jaar oud en heeft een omtrek van “slechts” 7 meter.

Een kleintje dus. Hij werd vooral gebruikt voor de bouw van boten en huizen. De eerste Europese immigranten kapten de kauribossen hier bijna volledig weg om hun huizen en boten te bouwen. Daardoor bleef er van het land dat werkelijk vol stond met kauribomen zo goed als niets meer over, niets meer dan een kale vlakte. De rest van het bos is fantastich mooi. Je waant je bij momenten in het tropisch amazonewoud. Bekijk maar eens de fotoserie van 9 februari.

We zetten onze weg verder naar het noorden, naar het Tawharanui Regional Park. Dit gebied is uniek gelegen aan de oceaan. Het omvat weilanden, bossen en een heel mooie kustlijn. Pamela is op alles voorzien en tovert een heel kleurrijke lunch uit haar picnicmand. Een heel lekkere maaltijd wordt me geserveerd, op het zachte gras en met zicht op de oceaan. Kan het nog mooier ? Salade met bonen en chilipeper, een heerlijke exotische sla met papaya en mango met een dressing om je vingers bij af te likken. Daarbovenop zelfgemaakte koekjes en fruit. Wat moet een mens nog meer hebben op een doodgewone maandagmiddag ? Met heerlijke zelfgemaakte ice tea wordt alles doorgespoeld.

Beetje opruimen en dan zetten we onze weg voort. De wandeling brengt ons langs mooie groene weiden, stille riviertjes, tropisch bos en heuvels met koeien die grazen alsof ze ieder moment in de oceaan kunnen vallen.

Prachtig om te zien. Daarbovenop krijg ik nog een heleboel informatie van Pamela. Ze weet heel erg veel van de natuur, kan iedere vogel die ze hoort bij naam noemen en ze is gefascineerd door de plantenwereld. Ik heb heel erg veel bijgeleerd vandaag.

Hubert en ivonne

Heel mooie natuur, en ne goeie fotograaf, geniet verder van je vakantie

Nancy Spruyt

Hoi Carla ,
Zo te zien heb jij de smaak ook al te pakken en de reis begint nog maar pas , dat belooft !
Het is ook een heel toffe gids , Pamela , die veel van de natuur weet en de birdies bij naam kan noemen , super !!!
Enjoy ,

Nancy