Nieuw-Zeeland 2015

Maandag 2 maart 2015

Vandaag de voorlaatste dag van mijn rondreis in Nieuw-Zeeland. L

Het zijn (bijna) vijf heel mooie weken geweest maar nu begin ik toch wel te verlangen naar thuis hoor. Naar alle mensen die ik graag rond mij heb vooral. Reizen is mooi, maar familie en vrienden is nóg belangrijker vind ik. En natuurlijk naar onze superdeluxe lekkere Belgische keuken. Want daar kan toch geen enkele andere tegenop. Menu voor woensdagavond als ik thuiskom : frietjes met stoofvlees van de frituur ! Daarna nog een dagje of twee acclimatiseren en dan lichtjes de rem erop …

Vandaag was Christchurch, onze laatste stad, aan de beurt. Christchurch is de grootste stad op het Zuidereiland, en de op één na grootste stad van NZ, met 380.000 inwoners. Het is wel de oudste stad van dit land. Veel gebouwen in Christchurch zijn in neogotische stijl en het is daarmee in Nieuw-Zeeland de stad die er het meest Engels uitziet. Ze wordt ook wel 'De meest Engelse stad buiten Engeland' genoemd. Christchurch Botanic Gardens is de naam van de bekende botanische tuin in Christchurch.

Daar Christine, de reisleidster, hier geboren is, was zij natuurlijk de aangewezen persoon om ons rond te leiden in háár stad. Veel langer dan anderhalf uurtje heeft dat niet geduurd echter. Jullie herinneren je misschien de aardbeving van 22 februari 2011 hier in Christchurch. Die was heel heftig en vernielde zowat het hele stadscentrum. 185 mensen vonden toen de dood. Bijna alle historische gebouwen waren ingestort, gescheurd, of klaar voor de sloop. Slechts enkele konden gered worden en daar is men nu mee bezig om die te restaureren. Het meest getroffen was hét symbool van Christchurch, en dat was de grote kathedraal. Die is heel erg verwoest. Zo erg dat ze op dit ogenblik nog altijd niet uitgemaakt hebben of ze die willen restaureren of niet. Ondertussen is de hele binnenstad een bouwwerf. Hijskranen overal, stof, dranghekkens, lawaai, … Maar toch bleven de mensen van Christchurch niet bij de pakken zitten. Er werd een project opgestart –Rebuild Christchurch – en een heleboel winkels zitten nu bij mekaar in gekleurde containers. Zo kan het dagelijkse leven in de stad toch weer een beetje draaien. Toch zal het nog een aantal jaar duren vooraleer de stad weer in bloei zal zijn. De toeristen blijven er voorlopig weg omdat er toch niet veel meer te zien is.

Na de rondleiding is de groep een een beetje verspreid en zijn we elk onze eigen weg opgegaan. Ondertussen schijnt het zonnetje volle bak, 31° !

Samen met Nancy ben ik naar de botanische tuin gegaan. Die is heel mooi aangelegd, heel veel bloemen en kleuren. Een immense fontein verwelkomt je aan het begin van het park. Je vindt er ook bomen van honderden jaren oud. Zelfs de botanische tuin heeft met de aardbeving schade opgelopen. De oranjerie was nog niet toegankelijk en het glas is overal gescheurd.

Om half acht hadden we afspraak voor ons ‘laatste avondmaal’ samen. In een Thaïs restaurant hier om de hoek. Iedereen had het erover hoe fantastisch mooi deze reis geweest was. Inderdaad, als ik erop terugkijk, heb ik weer een heel mooie tijd gehad. Veel gezien, veel mensen ontmoet, de gewoonten van mijn favoriete land leren kennen, de cultuur, natuur en geschiedenis die zo interessant zijn. Kortom, mijn jaar kan niet meer stuk !

Er werd ook een woordje van dank gericht aan onze begeleidster Christine, die haar job méér dan naar behoren heeft gedaan. Zij weet écht alles van Nieuw-Zeeland, ook al heeft ze daar slechts de eerste 15 jaar van haar leven doorgebracht. Later keerde ze met haar ouders terug naar Nederland. Een super-encyclopedie is die vrouw ! Een cadeautje verdiende ze dus wel van de ganse groep.

Dan rest mij nog een dankwoordje te richten aan jullie, mijn lezers, omdat jullie altijd zo geïnteresseerd waren in mijn verhalen en foto’s. Vooral jullie reacties deden mij soms in lachen uitbarsten toen ik op mijn hotelkamer mijn blog opende. Waarschijnlijk komen er nog enkele wijzigingen op het blog, foto’s en zo, en nog wat bijkomende informatie, en ook mijn bunjeesprong “live” zal ik er proberen op te zetten, want dat is een videootje. Lukt me vanaf hier voor ’t ogenblik niet, maar is spectaculair, althans dat vind ik ervan … hahaha. Maar hierover worden jullie automatisch geïnformeerd als er veranderingen komen, omdat jullie ingeschreven zijn op mijn mailinglist.

Morgen, dinsdag, vertrekken we om 13u30 (01u30 voor jullie maandagnacht) naar de luchthaven van Christchurch. Daar neem ik afscheid en vlieg ik helemaal alleen, via Sydney en Abu Dhabi naar Brussel. Dat komt omdat de anderen naar Schiphol vliegen. Ik zag het niet erg zitten om vanaf Schiphol nog naar huis te keren na bijna twee dagen onderweg te zijn. Zo vlug mogelijk thuis wil ik zijn dan. Veel groetjes en tot later ! Liefs, Carla xxx

Reacties

Reacties

sonia lampaert

De prachtige reis zit er bijna op, idd, je hebt veel geluk gehad met het weer, alhoewel onze zomers meestal zo goed zijn. Je hebt veel beleefd, gezien en geleerd of ons stukje paradijs. Je bent altijd welkom als je nog eens wilt komen met je familie en vrienden. Prettige vlucht en tot hoors van de andere kant van de wereldbol. Sonia

Chantal

Bedankt Carla dat je ons liet meegenieten van je adembenemend avontuur en mooie reisverhalen.
Een boekje van maken zou geen slecht idee zijn.
Veilige terugreis .
Vele groeten
Chantal en Pol xxx

Anna N

En nu je avontuur "digérer". Welkom terug!

katrien

Heel blij dat we een de afgelopen weken vanop afstand konden meereizen,...
Maar ook heel blij dat je terugbent!!!
Liefs x

Lieven

Home sweet home ! Happy trip back to Belgium !
See you soon...

Jo Dedeurwaerder

Wat een prachtige reis!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!